Superhjältarna tar över Regent Street
Engelsmännen är kanske inte direkt kända för god smak, men när de gör något så gör de det ordentligt, oavsett om det gäller att koka grönsaker eller att julpynta. Julpyntningen i London är vida berömd och brukar spraka av glitter och glamour. Mycket av den traditionella utsmyckningen kan man se i olika delar av världsstaden, som de vackra och extravaganta juldekorationerna på Fortnum & Mason, eller den stora granen i Covent Garden, där man kan gå in, sätta sig i tomtens knä och önska sig något.
Men något annorlunda och nytt har intagit de centrala shoppinggatorna Oxford Street och Regent Street. Här finns inte en enda tomte i sikte. I stället har filmbolagen tagit över och bjuder på ljusshow med Harry Potter och blinkande banderoller med Superhjältarna. Julens kommersialism blottas tydligare än någonsin, och visst är det smart.
Gatorna är fyllda av julhandlande människor och det är lätt att influeras av buss-
reklam och skyltning. Efter en lång dag i trängseln kan det nog vara svårt att motstå McDonalds Superhjältarna-kampanj. Det kan säkert vara skönt och avslappnande att gå runt hörnet och in på en biograf, där man bland annat kan se filmen Super-
hjältarna till en 'ringa' kostnad på cirka 120 kronor.
Superhjältarna är en bra och rolig film för alla åldrar, men den förlorar lite av sin charm med all kommersiell uppståndelse. Julen är en viktig källa för handeln och har så länge varit, men nu har Disney & co hittat ytterligare en väg till våra plånböcker. Att London även i år lyckats med att vara framträdande i julskyltning och dekorationer är inget att ifrågasätta. Visst kan det vara skönt att se något annat än tomtar och granar varje år, men vad blir det till slut kvar av julen?