'Man ska betala lika stor del av det man tjänar'
Om ordföranden i SL:s styrelse, Anna Berger-Kettner (s), skulle betala en lika stor andel av sin lön i biljettkostnader som en dagisfröken, så skulle hennes månadskort kosta 2 098 kronor. Det visar en jämförelse som organisationen planka.nu gjort.
Som en del i en ny kampanj har organisationen planka.nu genomfört ett jämförande räkneexempel för att se hur mycket politikerna i SL:s styrelse skulle vara tvungna att betala för ett månadskort om de skulle tvingas lägga lika stor andel av sin lön som en låginkomsttagare.
I räkneexemplet jämförs Anna Berger-Kettner (s), ordförande i SL:s styrelse, och Maria Wallhager (fp), ledamot i SL:s styrelse med de fiktiva personerna Diego Dagisfröken och Sara Student.
Diego Dagisfröken tjänar 11 200 kronor i månaden efter skatt, att jämföras med Anna Berger-Kettners 38 846. Om Anna Berger-Kettner skulle betala lika stor del av sin inkomst som Diego Dagisfröken skulle hennes månadskort kosta 2 098 kronor. Diego Dagisfröken däremot skulle bara behöva betala 168 kronor om han betalade lika liten del av sin inkomst som Anna Berger-Kettner.
En jämförelse mellan Maria Wallhager och Sara Student visar på ännu större skillnader. Maria Wallhager tjänar 40 543 kronor efter skatt, mot Sara Students 7 000 kronor. Om Maria Wallhager betalade lika stor del av sin inkomst som Sara Student skulle hennes månadskort kosta 3 474 kronor, medan Sara Student skulle slippa undan med blott 103 kronor.
Räkneexemplet har tryckts upp på 32 000 flygblad som kommer att distribueras under de närmaste veckorna.
- Vi vill sätta fokus på att politikernas löner gör att det blir lätt att de ser till sitt eg-enintresse, oavsett om de står till höger eller vänster, säger Alexander Berthelsen från planka.nu.
Han menar att tillgång till kollektivtrafiken är en rättighet. Förutsättningen för att kunna leva i en storstad är att man kan transportera sig, oavsett om man är låginkomsttagare, arbetslös, visstidsarbetare eller student. Därför anser han att finansieringen av kollektivtrafiken är en gemensam angelägenhet, och att alla borde bidra med lika stor del av sin inkomst.
- Kollektivtrafiken ska inte vara en vara som kan säljas och köpas.
Maria Wallhager, som i kampanjen ställs mot Sara Student, tar planka.nu:s jämförelse med ro.
- Jag förstår vad organisationen vill uppnå, samtidigt som jag tycker att det är en något snaskig jämförelse. Man jämför utifrån min lön och hennes studiebidrag och tar inte hänsyn till den skatt jag betalar som ändå möjliggör en subventionering av den kollektivtrafik vi har.
Anna Berger-Kettner låter genom sin pressekreterare hälsa att hon inte vill kommentera planka.nu:s kampanj över huvud taget.
Planka.nu
* Planka.nu är en ideell organisation som försäkrar plankare och arbetar för en avgiftsbefriad kollektivtrafik.
* Organisationen har funnits sedan 2001 och har mellan 600 och 700 medlemmar.
* Istället för biljettintäkter menar organisationen att kollektivtrafiken ska finansieras med en skattehöjning.
* Utredningar från ekonomer på lands-tinget visar att alla som i dag tjänar mindre än 50 000 kronor i månaden före skatt skulle tjäna på en helt skattefinansierad kollektivtrafik.