”Budget med låga miljöambitioner”
1,5 miljarder mer till vården, oförändrad avgift på SL-kortet och samma skattenivå som tidigare. När landstingsmajoritetens budget för nästa år presenterades i veckan var ledordet en budget i balans. Oppositionens Raymond Wigg (MP) saknar miljötänk och ser ”vårdsatsningen” som orwellskt nyspråk.
I tisdags presenterade den borgerliga alliansens gruppledare i landstinget 2010 års budget. Ledordet är en ”budget i balans”. Trots svåra ekonomiska tider vill alliansen visa att man inte skär ner i verksamheten utan tvärtom satsar. Mer pengar till sjukvården, kortare vänte- tider, en ny lättakut för barn och oförändrad avgift på SL-kortet lyder några punkter. Majoriteten lyfter särskilt fram sin prioritering på sjukvården i länet:
– För fjärde året i rad gör vi en miljardsatsning på vården i Stockholms län, säger Birgitta Rydberg, landstingsråd (FP).
Sjukvården får totalt en ökning med 3,2 procent nästa år. Att det betyder att vården får mer är dock en sanning med modifikation, menar oppositionslandstingsrådet Raymond Wigg (MP).
– Summa summarum kommer vården att tvingas fortsätta avskeda personal. Man har inte räknat in löner och prisökningar och att presentera det som en satsning är rent orwellskt nyspråk.
Vidare har Vårdval Stockholm gett allvarliga konsekvenser för vården, menar han. Det förebyggande hälsoarbetet har blivit lidande av att ersättningen baseras på enskilda läkarbesök.
– Distriktssköterskor får bara sköta kontoristuppgifter, det är ett resursslöseri utan dess like, säger Raymond Wigg och lanserar begreppet ”hälsoval” istället för vårdval. Det innebär bland annat en satsning på förebyggande hälsoarbete i skolan.
Raymond Wigg menar också att landstinget har alldeles för låga ambitioner i sitt miljöarbete.
– Man slår sig för bröstet men gör egentligen inget annat än att försöka uppfylla det miljömål vi satte förra mandatperioden, och lyckas inte ens med det. Det stora felet är att satsa 30 miljarder på Förbifart Stockholm så att man inte har råd att bygga spår.
Majoritetens budget saknar en spårlösning för Karolinska, menar Wigg. Och den planerade förlängningen av Citybanan mellan Karlberg och Barkarby kommer nu inte att bli av förrän år 2030, säger han.
– Det betyder att man inte kommer att kunna använda Citybanan på det sätt som det var tänkt, med tiominuterstrafik på pendeltågen.
Hade alliansen istället blickat söder-ut för inspiration hade de kunnat visa att de tar klimatfrågan på allvar:
– Region Skåne har satt som mål att vara en fossilbränslefri region senast 2020. Men något sådant mål finns inte i Stockholm.
På tisdag presenterar oppositionspartierna sina planer för stadens och landstingets ekonomi. S, V och MP kommer dock inte att lägga fram en gemensam budget. Vissa saker, som kollektivtrafiken, är man dock överens om.
– Vi vill ha enhetliga taxor och sänka 30-dagarskortet till 650 kronor, säger Raymond Wigg. Sedan vill vi ha ett gemensamt kort för kollektivtrafiken på land och på sjön.
Miljöpartiet kommer också att föreslå två eller tre nya båtlinjer, varav en föreslås gå mellan Ekerö och Slussen, en annan mellan Norra Lagnö och Slussen.
Några punkter ur budgeten:
• Ingen skattesänkning.
• Ny närakut för barn i södra länet öppnar vid Huddinge sjukhus.
• Besöksavgiften på akutmottagning höjs med 50 kronor till 350 kronor, med syftet att styra över fler besök till primärvården eller jourmottagningar.
• 1,5 miljarder kronor mer till hälso- och sjukvården år 2010 (men ingen kompensation för pris- och löneutvecklingen).
• Vårdval Stockholm fortsätter att utökas, bland annat med vissa delar av barn- och ungdomstandvården.
• 30-dagarskortet hos SL kostar även nästa år 690 kr/månad.
• SL får ökade resurser med cirka 800 miljoner kronor. Nya spärrar ska ersätta de gamla.
• SL ska nå 50 procent förnyelsebara drivmedel i busstrafiken senast 2011.
Budgeten omfattar cirka 70 miljarder kronor och går framför allt till hälso- och sjukvård och kollektivtrafik.