Säkrare Hornsgata ska stå modell för hela landet
Hornsgatan ska göras om för att öka trafiksäkerheten och trivseln. Flera undersökningar om gatans trafiksäkerhet och framkomlighet har gjorts, och nu pågår också en mätning av trafikflödet på gatan. Meningen är att Hornsgatan ska fungera som ett pilotprojekt.
Hornsgatan är en av de mest förorenade och olycksdrabbade gatorna i Stockholm. Åren 1997-2002 skadades 211 personer i trafikolyckor på Hornsgatan. Nu ska den göras om så att den blir säkrare.
Det är gatu- fastighetskontoret som tillsammans med Vägverket ska arbeta fram en plan för hur trafikmiljön ska kunna förbättras. Meningen är att Hornsgatan ska kunna användas som demonstrationsobjekt i hela landet.
- Projektet har både regionalt och nationellt intresse, säger Krister Isaksson, projektledare på gatu- och fastighetskontoret.
Anledningen att man valt just Hornsgatan är att den är en typisk större gata i stadsmiljö och kan fungera som exempel även för andra städer. Den saknar helt enkelt konstigheter.
Under hösten har man gjort undersökningar om hur de boende, trafikanter och näringsidkare upplever och vill förbättra trafikmiljön. Där framgår de att de boende bland annat vill leda om tung trafik och genomfartstrafik till Söder Mälarstrand.
- Det är naturligt att jämföra med Söder Mälarstrand, säger Krister Isaksson. Där finns inte många boende, och där finns outnyttjad kapacitet.
Problemet med att leda om trafiken till Söder Mälarstrand är att bilarna måste passera den redan hårt trafikerade Långholmsgatan.
- Trafikproblemen kräver en omfattande analys, vilken vi håller på att göra.
Just nu pågår en mätning av trafiken på Hornsgatan, och observationer av hur stor del av den som är genomfartstrafik.
Den förra mätningen genomfördes för omkring 25 år sedan och visade att 30 procent av trafiken var genomfartstrafik och att trafikmängden var 42 000 fordon på västra delen och 43 000 fordon på östra delen av Hornsgatan.
- Trafikmängden är ungefär samma nu som då, säger Krister Isaksson. Gatorna har inte större kapacitet.
Trafiken har i stället omfördelats, berättar han, till mindre gator och till exempel Essingeleden. Dessutom varar rusningstrafiken under en längre tidsrymd nu än för 25 år sedan.
- Konstigt begrepp, rusningstid. Allt står ju stilla, skämtar han.
Samtidigt som man försöker förbättra trafiksäkerheten tittar man också på hur gatumiljön kan göras mer tilltalande. Något som efterlystes av de boende var mer grönska på Hornsgatan.
- Det är inte alltid trafiksäkerhet och planteringar går hand i hand, säger Krister Isaksson. Det som är mest realistiskt är kanske förbättra de grönområden som redan finns, som Bysistäppan och Mariatorget.
Förslaget ska vara klart innan sommaren, och beräknas kunna omsättas i praktiken under 2005-2006.
Ulrika Sundbäck
Fakta Hornsgatan:
19 000 till 42 000 bilar om dygnet passerar Hornsgatan.
1 200-3 400 cyklister om dygnet färdas på gatan.
Omkring 80 000 människor korsar gatan under ett dygn.