Bonus ska få kultursektorn att jaga sponsorer
Nu ska de fria kulturverksamheter i Stockholms stad som är bra på att skaffa sponsorer och öka sin publik få en bonus. Det beslutade kulturnämnden i tisdags. – Det här är ett steg i fullkomligt fel riktning, säger nämndledamoten Ann Mari Engel (v).
Majoriteten i Stockholm stads kulturnämnd har anslagit 10 miljoner kronor för att belöna fria kulturverksamheter som bidrar till den ekonomiska tillväxten inom kulturlivet. I tisdags beslutade kulturnämnden vad 5,5 miljoner av de 10 miljonerna ska gå till: ett bonussystem, som nu kritiseras starkt av oppositionen. Vänsterpartiet, socialdemokraterna och miljöpartiet reserverade sig mot kulturnämndens beslut.
– Det strider mot hela den kulturpolitiska uppgiften, som är att staden ska stödja värdefulla verksamheter som inte klarar sig på kommersiella villkor, säger Ann Mari Engel (v), ledamot i kulturnämnden.
Madeleine Sjöstedt (fp), ordförande i kulturnämnden, menar att bonussystemet tvärtom kan bidra till att hjälpa kulturarbetare att få en drägligare ekonomi.
– Tidigare var det så att om någon ökade sina egna intäkter kunde det användas som argument för att minska bidragen från staden. Vi vill tvärtom uppmuntra verksamheter att söka egna vägar till finansiering, säger hon.
De 5,5 miljoner kronorna ska delas ut till fria kulturverksamheter enligt fyra kriterier: att de har stor andel egna intäkter, har ökat intäkterna, har en stor andel barn och unga i publiken, och att barn och unga i publiken har ökat. Till intäkter räknas både intäkter från publik och sponsorpengar. För att få bonus måste man till en början ha fått bidrag från staden.
Ann Mari Engel menar att en absurd konsekvens av systemet är att verksamheter som sponsras av företag som Berth Miltons porrförlag, som just nu sponsrar en idrottsverksamhet inom stadens område, får mer bonus. Därmed skulle företagen kunna styra över hur stadens kulturpengar används. Madeleine Sjöstedt menar att den risken är i princip obefintlig.
– Det tycker jag är att underkänna konstnärernas integritet. Ingen kulturarbetare vill väl låna ut sitt namn urskillningslöst. De har ju själva en hjärna att tänka med, säger hon.
Vad de återstående 4,5 miljonerna i incitamentssystemet ska gå till är inte bestämt. Förutom bonuspengarna så delar kulturnämnden ut omkring 50 miljoner kronor till det fria kulturlivet i projektbidrag och verksamhetsbidrag.
Det nya bidragssystemet ska utvärderas efter hand, men några planer på att öka andelen bonuspengar finns i dagsläget inte, enligt Madeleine Sjöstedt.
– Hela tanken är ju att kulturstödet ska ligga kvar som det är, och att bonussystemet utöver det ska fungera som en hjälp för kulturarbetarna. Men det här är ingen dogm för oss. Allt sker i samarbete med konstnärerna, och vi får se vart det bär hän.
Frida Röhl, konstnärlig ledare på Teater Tribunalen, undrar vad Stockholms stad egentligen vill med det nya systemet.
– Alla fria teatergrupper kämpar för sin överlevnad, för att kunna betala ut sina löner. Det är knappt att man hinner marknadsföra sin pjäs, man kan jobba 24 timmar om dygnet. Vem ska göra jobbet med att söka fler sponsorer och öka publiken? I sådana fall skulle det behövas en extraproducent åt varje fri teater.
Hon tvivlar dessutom på att det fria kulturlivet kan hitta särskilt många sponsorer.
– Om man är en liten scen med kanske 70 platser är man inte så intressant för stora företag. Jag själv har ägnat en stor del av hösten åt att försöka hitta sponsorer, men det är svårt.